- Komerční sdělení -finance
DomůFinanceZdražování si vybírá svoji daň. Slováci přecházejí na méně kvalitní potraviny

Zdražování si vybírá svoji daň. Slováci přecházejí na méně kvalitní potraviny

Slováci místo toho, aby si odepřeli některé potraviny, raději sáhnou po levnějších a méně kvalitních alternativách.
Potraviny v posledních měsících výrazně zdražují. Za březen a duben to bylo o více než 10 procent. Podobný nepříznivý vývoj bude pokračovat. Rostoucí inflace se začíná projevovat i na peněženkách Slováků, což vede také ke změnám ve spotřebitelském chování.

Rodiny i jednotlivci mají stále hlouběji do svých peněženek a aby si zachovali relativně stejnou nákupní sílu, musí někde šetřit. Jedním z nejjednodušších způsobů, jak ulevit svým rozpočtům, je zmírnění nároků na kvalitu potravin.

„Rostoucí inflace začala výrazněji měnit nákupní chování spotřebitelů. Neplatí to však pro všechny regiony. V Bratislavském, Trnavském a Nitranském kraji zatím nedošlo k zásadnímu obratu, jak však jdeme dále na východ Slovenska, tak zvyklosti nakupujících se začínají měnit,“ říká analytik maloochodu Ľubomír Drahovský.

Souvisí to s tím, že směrem na východ země jsou příjmy nižší a rozpočty obyvatel stále obtížněji snášejí rostoucí ceny.

\“Proto se spotřebitelé stále více se orientují na levnější potraviny, ať už jde o ty, které jsou těsně před koncem spotřeby, nebo ty, které jsou méně kvalitní,\“ přibližuje Drahovský.

Podle něj Slováci místo toho, aby v důsledku šetření přestali nakupovat nějaké zboží, raději sáhnou po levnější a méně kvalitní alternativě.

„My Slováci jsme veselý národ, a proto nebadat, že by si spotřebitelé například začali ve velkém odpírat alkohol nebo cigarety. Přejdou na jiné značky, které tolik nestojí,“ dodává analytik.

„Nákupní chování spotřebitelů je ovlivněno pokračující pandemií a konfliktem na Ukrajině. Inflace v dubnu 2022 dosáhla dvouciferného čísla. Zákazník se vzhledem k rostoucí inflaci rozhoduje pragmaticky a cena je nadále jedním z nejdůležitějších faktorů při nákupním rozhodnutí,“ tvrdí Zuzana Peiger Ačjaková, mluvčí COOP Jednota Slovensko.

Jelikož cena hraje v současnosti ještě mnohem větší roli při rozhodování spotřebitelů vzhledem k rostoucí inflaci, tak nakupující stále více ovlivňují i ​​různé akční nabídky řetězců.

„U velké skupiny zákazníků je rozhodujícím kritériem cena produktů, a proto má na jejich nákupní chování největší vliv zejména naše akční nabídka,“ dodává mluvčí Kauflandu Samuel Machajdik.

Řetězce svorně tvrdí, že zákazníci stále více vyhledávají i jejich privátní značky.

„Registrujeme ještě výraznější zájem zákazníků o naše privátní značky, díky kterým dokážeme nabídnout výhodný poměr kvality a ceny. Platí to napříč celým naším sortimentem, jelikož privátní značky představují až 80 % naší nabídky,“ doplňuje mluvčí Lidla Tomáš Bezák.

Podle Drahovského privátní značky patří do kategorie levnějších potravin, i když obchodník garantuje zažitou kvalitu.

Zbytečné chyby
Jak dále analytik uvádí, mnoho Slováků při nakupování dělá stále mnoho chyb, a tak zbytečně utrácejí své těžce vydělané peníze. Spousta lidí totiž chodí nakupovat bez napsaného seznamu.

„Obchodníci však mají perfektně zvládnutý marketing, a proto lidé často podlehnou jejich tlaku a nakoupí zboží, které ani v podstatě nepotřebovalo. V souvislosti se šetřením rodinných rozpočtů je dobré mít na paměti i jistou skromnost. Na Slovensku stále zbytečně vyhazujeme velké množství potravin,“ uzavírá Drahovský s tím, že tlak na peněženky Slováků bude přetrvávat iv dalších měsících. Náklady na základní životní potřeby včetně bydlení, energií a jídla budou totiž růst.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek