Slováci místo toho, aby si odepřeli některé potraviny, raději sáhnou po levnějších a méně kvalitních alternativách.
Potraviny v posledních měsících výrazně zdražují. Za březen a duben to bylo o více než 10 procent. Podobný nepříznivý vývoj bude pokračovat. Rostoucí inflace se začíná projevovat i na peněženkách Slováků, což vede také ke změnám ve spotřebitelském chování.
Rodiny i jednotlivci mají stále hlouběji do svých peněženek a aby si zachovali relativně stejnou nákupní sílu, musí někde šetřit. Jedním z nejjednodušších způsobů, jak ulevit svým rozpočtům, je zmírnění nároků na kvalitu potravin.
„Rostoucí inflace začala výrazněji měnit nákupní chování spotřebitelů. Neplatí to však pro všechny regiony. V Bratislavském, Trnavském a Nitranském kraji zatím nedošlo k zásadnímu obratu, jak však jdeme dále na východ Slovenska, tak zvyklosti nakupujících se začínají měnit,“ říká analytik maloochodu Ľubomír Drahovský.
Souvisí to s tím, že směrem na východ země jsou příjmy nižší a rozpočty obyvatel stále obtížněji snášejí rostoucí ceny.
\“Proto se spotřebitelé stále více se orientují na levnější potraviny, ať už jde o ty, které jsou těsně před koncem spotřeby, nebo ty, které jsou méně kvalitní,\“ přibližuje Drahovský.
Podle něj Slováci místo toho, aby v důsledku šetření přestali nakupovat nějaké zboží, raději sáhnou po levnější a méně kvalitní alternativě.
„My Slováci jsme veselý národ, a proto nebadat, že by si spotřebitelé například začali ve velkém odpírat alkohol nebo cigarety. Přejdou na jiné značky, které tolik nestojí,“ dodává analytik.
„Nákupní chování spotřebitelů je ovlivněno pokračující pandemií a konfliktem na Ukrajině. Inflace v dubnu 2022 dosáhla dvouciferného čísla. Zákazník se vzhledem k rostoucí inflaci rozhoduje pragmaticky a cena je nadále jedním z nejdůležitějších faktorů při nákupním rozhodnutí,“ tvrdí Zuzana Peiger Ačjaková, mluvčí COOP Jednota Slovensko.
Jelikož cena hraje v současnosti ještě mnohem větší roli při rozhodování spotřebitelů vzhledem k rostoucí inflaci, tak nakupující stále více ovlivňují i různé akční nabídky řetězců.
„U velké skupiny zákazníků je rozhodujícím kritériem cena produktů, a proto má na jejich nákupní chování největší vliv zejména naše akční nabídka,“ dodává mluvčí Kauflandu Samuel Machajdik.
Řetězce svorně tvrdí, že zákazníci stále více vyhledávají i jejich privátní značky.
„Registrujeme ještě výraznější zájem zákazníků o naše privátní značky, díky kterým dokážeme nabídnout výhodný poměr kvality a ceny. Platí to napříč celým naším sortimentem, jelikož privátní značky představují až 80 % naší nabídky,“ doplňuje mluvčí Lidla Tomáš Bezák.
Podle Drahovského privátní značky patří do kategorie levnějších potravin, i když obchodník garantuje zažitou kvalitu.
Zbytečné chyby
Jak dále analytik uvádí, mnoho Slováků při nakupování dělá stále mnoho chyb, a tak zbytečně utrácejí své těžce vydělané peníze. Spousta lidí totiž chodí nakupovat bez napsaného seznamu.
„Obchodníci však mají perfektně zvládnutý marketing, a proto lidé často podlehnou jejich tlaku a nakoupí zboží, které ani v podstatě nepotřebovalo. V souvislosti se šetřením rodinných rozpočtů je dobré mít na paměti i jistou skromnost. Na Slovensku stále zbytečně vyhazujeme velké množství potravin,“ uzavírá Drahovský s tím, že tlak na peněženky Slováků bude přetrvávat iv dalších měsících. Náklady na základní životní potřeby včetně bydlení, energií a jídla budou totiž růst.
https://trendyliving.cz/vikendovy-dum-s-nadechem-hoteloveho-luxusu/
https://bydlenikatalog.cz/nabytek-z-masivu-prinese-do-vaseho-domova-nadech-prirody/
https://trendyliving.cz/kouzlo-truhlarstvi-kombinace-remesla-a-umeni-pro-unikatni-interiery/